Ana içeriğe atla

E-Ticaret ve Dijital Pazarlama Uzmanı Ne İş Yapar?



            E-ticaret ve dijital pazarlama uzmanlığı için özellikle son yılların en gözde mesleklerinden birisidir demek pek de yanlış sayılmaz. En temel anlamıyla firmaların İnternet üzerinden satış ve pazarlama faaliyetlerini yürüten ve özellikle içinde yaşadığımız bu dijitalleşme sürecinde işletmelerin geleneksel pazarlama stratejilerine, dijital pazarlama stratejisini entegre etmekle görevli kişiler, dijital pazarlama uzmanı olarak anılmaktadır. Bahse konu bu işi yaparken de işletme politikalarına uygun hareket etmek, dijital pazarlama bütçesini en etkin şekilde kullanmak ve hedeflenen amaçlara ulaşmak için veriye dayalı analizler geliştirmek uzmanların temel sorumluluklarındandır. Peki e-ticaret ve dijital pazarlama uzmanları tam olarak ne iş yapar? Hangi enstürmanları kullanır? Hedeflenen amaçlara ulaşıp ulaşmadığı nasıl ölçülür? İşte bu yazının ana konusunu oluşturan bu ve benzeri soruların cevapları yazımızın devamında...
            E-ticaret ve dijital pazarlama uzmanlarının her şeyden önce  tüm dijital pazarlama mecralarını ve bu mecraların tüm özelliklerini çok iyi bilmeleri gerekmektedir. Firmaların dijital pazarlama kampanyalarını başarılı bir şekilde yürütebilmesi için elindeki enstürmanları nerede, nasıl ve ne ölçüde kullanması gerektiği konusunda uzman olmalıdır. Hatta bu uzmanlık düzeyi sezgisel değil tam hakimiyet seviyesinde olmalıdır. Aksi durumda tek bir dönüşüm elde etmeden uzmanın elindeki bütçe eriyip gidebilir. Söz gelimi 10 tl bütçe ile yapılan bir reklam ile 5 satış dönüşüm alınmışken, yanlış kurgulanmış bir reklamdan dolayı 100 tl. lik bir bütçe ile hiç satış olmayabilir. Bu nedenledir ki konusuna tam hakimiyet ve işin püf noktalarını bilmek diğer işlerde olduğundan çok daha önemlidir dijital pazarlama uzmanları için.

            Dijital pazarlamada her biri neredeyse ayrı bir uzmanlık gerektiren pek çok alan bulunmaktadır. Dijital pazarlama uzmanının bu alanları amaca uygunluğuna göre ve bütünleşik kullanması elzem sayılır.  Ancak tüm dijital pazarlama yöntemlerinin 4 ortak özelliği vardır ki bu özellikler dijital pazarlama  faaliyetlerini geleneksel pazarlamaya üstün kılmaktadır. Birincisi çok ekonomik olması, ikincisi ölçülebilir olması, üçüncüsü esnek olması ve en önemlisi nokta atışı hedefleme yapılabiliyor olmasıdır. Bugün söz gelimi 100 tl. lik bir bütçe ile yine söz gelimi İngiltere’de bir Google Ads reklamı başlatıp reklamımız sayesinde kaç tane tıklama aldığımızı ölçebilir, reklamımızı sadece belirlediğimiz kriterlere ( örneğin, lokasyon, yaş, cinsiyet, ilgi alanları vb.) sahip kişilerin görmesini sağlayabilir ve istediğimiz zaman bu kriterleri değiştirebilir ya da reklam bütçesini azaltıp arttırabiliriz. Bu kararları doğru vermek ise dijital pazarlama uzmanın sorumluluğundadır.

            Dijital Pazarlama Uzmanı olmak için artık günümüzde birçok üniversite bünyesinde ve özel eğitim kurumlarında eğitim alma şansı mevcuttur. Ancak her işte olduğu gibi bu işte de alınan eğitim sadece bir anahtardır ve kapıyı açmak sizin elinizdedir. Mutlaka yeniliğe açık, teknolojiye meraklı, ticaret, pazarlama, girişimcilik vb konulara ilgi duyan, sürekli gelişmeyi hedefleyen ve yaptığı işi severek yapan, ayrıca yabancı dil bilgisine sahip ve dünyadaki gelişmeleri yakından takip eden kişiler bu meslekte daha başarılı olacaktır. Özellikle sosyal medya pazarlama alanında kişi ne kadar çok eğitim ve seminere katılırsa o kadar çok kendini geliştirme fırsatı bulacaktır. Ancak tüm bunlarda yeterli değildir ve mutlaka tecrübe edinmek gereklidir. Tecrübe için küçük bütçelerle kampanyalar kurup yönetmek ve dönüşümleri ölçüp yeni analizlerle yeni kampanyalar kurgulamak faydalı olacaktır.

Dijital Pazarlama Uzmanları:

·         Web stratejisi geliştirmek,

  • İçerik oluşturmak
  • Arama motoru reklamları yönetimi (Google Adwords, Yandex Direct gibi)
  • Arama motoru optimizasyonu (SEO)
  • E-posta ile pazarlama
  • E-ticaret sitesi yönetimi
  • Sosyal medya reklamları yönetimi (Facebook, LinkedIN gibi)
  • Mobil pazarlama
  • Display reklam yönetimi
  • Web siteleri için kullanıcı deneyimi ve kullanıcı arayüzü tasarımı (UX&UI)
  • Dijital ölçümleme (Analytics) ve dünüşüm optimizasyonu
            gibi pek çok faaliyetin birkaçını veya tamamını yapabilmektedirler. Görüldüğü üzere dijital pazarlama uzmanlığı, altında pek çok uzmanlığı barındırmaktadır. Uzmanlığa aday kişinin öncelikle bu konulardan birisi ile başlayıp sonrasında diğerlerini de öğrenerek yol alması en uygun olanıdır.
            Dijital pazarlama uzmanlığının en zor taraflarından birisi işte bu denli alt konunun olması hatta bu konuların da alt konularının olmasından dolayı kişinin büyük resmi görmekte zorlanması ve strateji kurarken yanılabilmesidir. Bunu önlemek ise tamamen tecrübe ile sağlanabilir bir durumdur. Ayrıca dijital pazarlama mesleğinde yenilikleri takip etmek ve araştırmacı bir ruha sahip olmak da çok önemlidir ve bu özelliği olmayanların başarı şansı oldukça düşüktür. Buna karşın yeni bir iş kolu olması dolayısıyla kolay iş bulunması ve maaşların nisbeten daha iyi olması mesleğin kolay taraflarıdır. Özellikle işini İnternet’e taşıyan KOBİ’ler tarafından sıklıkla aranan bir meslek dalıdır. Hali hazırda Türkiye’nin 20 bin e-ticaret uzmanına ihtiyacı olduğu düşünülmektedir ve uzmanlar 3.000 tl – 10.000 tl arasında maaşlar alabilmektedirler. Bir diğer kolaylığı ise yapılacak işler için ofis ortamının zorunlu olmaması, neredeyse tüm faaliyetlerin İnternet olan her yerden yürütülebilir olmasıdır.

            Dünya ışık hızında dijitalleşiyor ve bu değişime ayak uyduramayan tüm yapılar rekabet gücünü tamamen kaybedecekler. Dijital dönüşüm ( veya bazılarına göre dijital devrim) sürecinde üstüne düşeni layıkıyla yapan tüm dijital pazarlama kahramanları, aslında sadece kendisi için değil aynı zamanda ülkesi için de önemli bir rol üstlenmiştir demek pek de yanlış sayılmaz.



Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

E-ticaret ve Dijital Pazarlama Danışmanlığı

DİJİTAL PAZARLAMA DANIŞMANLIĞI ve SOSYAL MEDYA YÖNETİMİ BİZ KİMİZ?             5 kişilik profesyonel bir ekipden oluşan, 10 yıllık dijital pazarlama tecrübesine sahip ve aktif olarak 500 den fazla web sitesi yöneten, enerjik, sevgi dolu ve güvenilir çözüm ortağınızız.             Koordinatörümüz Dr. Müh. Kürşat KAZANKAYA tarafından 2009 yılında Aydın’da kurulduk ve bu güne değin tüm varlığımızı “koşulsuz müşteri memnuniyeti” ilkesine adadık...   NE YAPIYORUZ?             Temel olarak, uzmanı olduğumuz tüm dijital mecraları ve aktiviteleri en etkili şekilde kullanarak ve bu mecralardaki tüm yenilikleri yakından takip ederek; 1- Satışlarınızı arttırırız, 2- Müşteri sayınızı arttırırız, 3- Marka bilinirliliğinizi arttırırız, 4- Yaptığınız işin fark edilmesini sağlarız, 5- Kurumsal imaj ve prestijinizi en üst seviyeye çıkarırız, 6- Hedef kitlenizle etkili iletişim kurmanıza yardımcı oluruz. BUNU NASIL YAPIYORUZ?             En önemlisi, ilk

Dijital Pazarlama Uzmanlığı

Z kuşağı olarak da adlandırılan 2000 yılı ve sonrası doğan kişilerin son yıllarda en çok tercih ettiği meslek olarak “E-Ticaret ve Dijital Pazarlama Uzmanlığı” göze çarpıyor. Türkiye’de birçok üniversitede ders olarak okutulmasına karşılık bu isimde bir bölüm henüz açılmış değil. Ancak özellikle İnternet’te Dijital pazarlama eğitimlerinin reklamlarından geçilmiyor. Peki nedir bu Dijital Pazarlama Uzmanlığı? Dijital pazarlama özellikle İnternet’teki yöntem ve aktiviteleri kullanarak yapılan pazarlama faaliyetlerini ifade ediyor. Herbiri kendi içinde uzmanlık gerektiren birçok alt başlıktan oluşuyor. En önemlileri, arama motoru pazarlamacılığı, arama motoru optimizasyonu, e-posta ile pazarlama, sosyal medya yönetimi ve pazarlamacılığı, görüntülü İnternet reklamları, mobil pazarlama ve içerik pazarlamacılığı. Çeşitli eğitimlerle ve tecrübeyle kazanılan bu uzmanlık hemen her sektörde işe yarıyor. İşini İnternet’e taşımak isteyen ve/veya yeni bir İnterne