E-ticaret ve dijital pazarlama
uzmanlığı için özellikle son yılların en gözde mesleklerinden birisidir demek
pek de yanlış sayılmaz. En temel anlamıyla firmaların İnternet üzerinden satış
ve pazarlama faaliyetlerini yürüten ve özellikle içinde yaşadığımız bu dijitalleşme
sürecinde işletmelerin geleneksel pazarlama stratejilerine, dijital pazarlama
stratejisini entegre etmekle görevli kişiler, dijital pazarlama uzmanı olarak
anılmaktadır. Bahse konu bu işi yaparken de işletme politikalarına uygun hareket
etmek, dijital pazarlama bütçesini en etkin şekilde kullanmak ve hedeflenen
amaçlara ulaşmak için veriye dayalı analizler geliştirmek uzmanların temel
sorumluluklarındandır. Peki e-ticaret ve dijital pazarlama uzmanları tam olarak
ne iş yapar? Hangi enstürmanları kullanır? Hedeflenen amaçlara ulaşıp
ulaşmadığı nasıl ölçülür? İşte bu yazının ana konusunu oluşturan bu ve benzeri
soruların cevapları yazımızın devamında...
E-ticaret ve dijital pazarlama
uzmanlarının her şeyden önce tüm dijital
pazarlama mecralarını ve bu mecraların tüm özelliklerini çok iyi bilmeleri
gerekmektedir. Firmaların dijital pazarlama kampanyalarını başarılı bir şekilde
yürütebilmesi için elindeki enstürmanları nerede, nasıl ve ne ölçüde kullanması
gerektiği konusunda uzman olmalıdır. Hatta bu uzmanlık düzeyi sezgisel değil
tam hakimiyet seviyesinde olmalıdır. Aksi durumda tek bir dönüşüm elde etmeden uzmanın
elindeki bütçe eriyip gidebilir. Söz gelimi 10 tl bütçe ile yapılan bir reklam
ile 5 satış dönüşüm alınmışken, yanlış kurgulanmış bir reklamdan dolayı 100 tl.
lik bir bütçe ile hiç satış olmayabilir. Bu nedenledir ki konusuna tam
hakimiyet ve işin püf noktalarını bilmek diğer işlerde
olduğundan çok daha önemlidir dijital pazarlama uzmanları için.
Dijital pazarlamada her biri neredeyse
ayrı bir uzmanlık gerektiren pek çok alan bulunmaktadır. Dijital pazarlama
uzmanının bu alanları amaca uygunluğuna göre ve bütünleşik kullanması elzem
sayılır. Ancak tüm dijital pazarlama
yöntemlerinin 4 ortak özelliği vardır ki bu özellikler dijital pazarlama faaliyetlerini geleneksel pazarlamaya üstün
kılmaktadır. Birincisi çok ekonomik olması, ikincisi ölçülebilir olması, üçüncüsü
esnek olması ve en önemlisi nokta atışı hedefleme yapılabiliyor olmasıdır.
Bugün söz gelimi 100 tl. lik bir bütçe ile yine söz gelimi İngiltere’de bir Google
Ads reklamı başlatıp reklamımız sayesinde kaç tane tıklama aldığımızı
ölçebilir, reklamımızı sadece belirlediğimiz kriterlere ( örneğin, lokasyon,
yaş, cinsiyet, ilgi alanları vb.) sahip kişilerin görmesini sağlayabilir ve
istediğimiz zaman bu kriterleri değiştirebilir ya da reklam bütçesini azaltıp
arttırabiliriz. Bu kararları doğru vermek ise dijital pazarlama uzmanın sorumluluğundadır.
Dijital Pazarlama Uzmanı olmak için
artık günümüzde birçok üniversite bünyesinde ve özel eğitim kurumlarında eğitim
alma şansı mevcuttur. Ancak her işte olduğu gibi bu işte de alınan eğitim
sadece bir anahtardır ve kapıyı açmak sizin elinizdedir. Mutlaka yeniliğe açık,
teknolojiye meraklı, ticaret, pazarlama, girişimcilik vb konulara ilgi duyan, sürekli
gelişmeyi hedefleyen ve yaptığı işi severek yapan, ayrıca yabancı dil bilgisine
sahip ve dünyadaki gelişmeleri yakından takip eden kişiler bu meslekte daha başarılı
olacaktır. Özellikle sosyal medya pazarlama alanında kişi ne kadar çok eğitim
ve seminere katılırsa o kadar çok kendini geliştirme fırsatı bulacaktır. Ancak
tüm bunlarda yeterli değildir ve mutlaka tecrübe edinmek gereklidir. Tecrübe
için küçük bütçelerle kampanyalar kurup yönetmek ve dönüşümleri ölçüp yeni analizlerle
yeni kampanyalar kurgulamak faydalı olacaktır.
Dijital
Pazarlama Uzmanları:
·
Web stratejisi geliştirmek,
- İçerik
oluşturmak
- Arama
motoru reklamları yönetimi (Google Adwords, Yandex Direct gibi)
- Arama
motoru optimizasyonu (SEO)
- E-posta ile pazarlama
- E-ticaret sitesi yönetimi
- Sosyal medya reklamları yönetimi (Facebook,
LinkedIN gibi)
- Mobil pazarlama
- Display reklam yönetimi
- Web siteleri için kullanıcı deneyimi ve kullanıcı
arayüzü tasarımı (UX&UI)
- Dijital ölçümleme (Analytics) ve dünüşüm
optimizasyonu
gibi pek çok faaliyetin birkaçını
veya tamamını yapabilmektedirler. Görüldüğü üzere dijital pazarlama uzmanlığı,
altında pek çok uzmanlığı barındırmaktadır. Uzmanlığa aday kişinin öncelikle bu
konulardan birisi ile başlayıp sonrasında diğerlerini de öğrenerek yol alması
en uygun olanıdır.
Dijital pazarlama uzmanlığının en
zor taraflarından birisi işte bu denli alt konunun olması hatta bu konuların da
alt konularının olmasından dolayı kişinin büyük resmi görmekte zorlanması ve
strateji kurarken yanılabilmesidir. Bunu önlemek ise tamamen tecrübe ile
sağlanabilir bir durumdur. Ayrıca dijital pazarlama mesleğinde yenilikleri
takip etmek ve araştırmacı bir ruha sahip olmak da çok önemlidir ve bu özelliği
olmayanların başarı şansı oldukça düşüktür. Buna karşın yeni bir iş kolu olması
dolayısıyla kolay iş bulunması ve maaşların nisbeten daha iyi olması mesleğin
kolay taraflarıdır. Özellikle işini İnternet’e taşıyan KOBİ’ler tarafından
sıklıkla aranan bir meslek dalıdır. Hali hazırda Türkiye’nin 20 bin e-ticaret
uzmanına ihtiyacı olduğu düşünülmektedir ve uzmanlar 3.000 tl – 10.000 tl
arasında maaşlar alabilmektedirler. Bir diğer kolaylığı ise yapılacak işler
için ofis ortamının zorunlu olmaması, neredeyse tüm faaliyetlerin İnternet olan
her yerden yürütülebilir olmasıdır.
Yorumlar
Yorum Gönder